Leerlingen hebben allemaal een mobieltje waarmee ze dagelijks communiceren. Maar wat de gevaren daarvan zijn, hoe dat allemaal werkt of waar ze op moeten letten? Daar weten ze vaak nog te weinig van. Om deze reden zouden lessen digitale geletterdheid verplicht moeten worden ingevoerd op alle scholen. Jongeren zullen zich dan meer bewust worden van wat er gebeurt in de digitale samenleving en worden tegelijkertijd voorbereid op de toekomst Ook het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap pleit voor lessen in digitale geletterdheid als verplicht in het curriculum.
DigiReady biedt een complete lesmethode om leerlingen digitaal geletterd te maken. Deze wordt inmiddels als door duizenden leerlingen gebruikt.
Het leergebied digitale geletterdheid is een klein onderdeel van de 21e eeuwse vaardigheden waarover jongeren moeten beschikken. Digitale geletterdheid is opgesplitst in vier leerlijnen die aansluiten op de digitale geletterdheid curriculum eisen, zoals die door SLO en curriculum.nu zijn vastgesteld: Mediawijsheid, ICT-Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden.
Internet biedt een oceaan aan informatie en contactmogelijkheden. De vrijheid die internet biedt, kent echter ook een aantal keerzijden. Jongeren zijn zich niet bewust van de gevaren van het internet en social media zoals privacy en nepnieuws. De leerlijn mediawijsheid legt uit wat mediawijsheid is en helpt leerlingen om online de juiste beslissingen te nemen.
Geef kinderen een mobieltje of tablet en ze gaan er direct mee aan de slag. Maar wat is een app eigenlijk? En wat als die app niet opent? Of de printer niks doet? Dan is het handig om iets te weten van de werking van computers. En leuk dat je niets hoeft te leren voor services als Spotify en Netflix, maar dat geldt niet voor veelgebruikte programma’s als Word of Powerpoint. Met behulp van het online leerplatform van DigiReady ontdekken leerlingen wat er allemaal mogelijk is.
In de leerlijn Computational Thinking leren ze hoe je een probleem definieert en daarmee een oplossing dichterbij brengt. En hoe je je oplossing kunt vereenvoudigen door die in stapjes op te delen. Zo wordt de basis voor programmeren al op de basisschool uitgelegd en komen ze erachter dat dit eigenlijk niets anders is dan een moderne manier om problemen op te lossen. Met de unieke instap-taal van DigiReady kan iedereen leren programmeren. De onderliggende principes gelden voor alle programmeertalen, ook toekomstige.
In de leerlijn Informatievaardigheden komen onderwerpen aan bod als presentatie en visualisatie, tekstverwerken, online samenwerken, informatie zoeken en online vinden, en nepnieuws. Zonder informatievaardigheden is het heel lastig om je te bekwamen in Mediawijsheid, ICT-Basisvaardigheden en Computational Thinking. Daarom is deze vierde leerlijn in de andere drie leerlijnen geïntegreerd.
Benieuwd naar hoe deze leerlijnen eruit zien in het DigiReady platform?
Neem hieronder een kijkje in het DigiReady platform of ga naar de digitale rondleiding!
Benieuwd naar de lessen in deze leerlijnen?
Bekijk de methodeIedere leerlijn kent een doorlopende missie. Leerlingen gaan in kleine groepen aan de slag om de verworven kennis direct in de praktijk toe te passen en zelf iets te creëren.
Reclamefilm
Leerlingen bedenken samen een app. Ze leggen uit wat de app moet doen en voor wie die is bedoeld. Met wireframes geven ze de app vorm. Ze maken graphics voor een promotievideo, waar ze de geschikte apparatuur voor moeten kiezen. Ook maken ze een fraaie brochure in Word. Video en brochure worden uiteindelijk klassikaal gepresenteerd.
Blog
In groepsverband wordt een blog opgezet. De leerlingen stellen het cookiebeleid op en tonen dat op het blog. Ze uploaden bestanden, delen die met elkaar en leveren feedback. Ook zoeken ze afbeeldingen voor hun blogpost, checken op copyright en vermelden de bron. Ze schrijven een overtuigend nepnieuws-bericht en publiceren dat op het blog.
Escape room
Leerlingen maken samen een mini escape room. Ze bedenken een thema met bijbehorende puzzels, die allemaal specifieke eigenschappen hebben. Ook kiezen ze de benodigdheden om de escape room te bouwen. Ze schrijven de stappen uit die leiden tot de oplossing en ontwerpen de flow van de escape room. Uiteindelijk worden de escape rooms uitgewisseld en moeten hun klasgenoten proberen het geheim te ontsluiten.
Probeer de lesmethode nu zelf gratis uit.
Doe een proeflesDuizenden leerlingen maken al gebruik van de unieke lesmethode van DigiReady. Ervaar zelf hoe DigiReady jouw school vooruit kan helpen.
Neem een kijkje