Aan de slag? Vraag een demo aan »

Lesopbouw Inhoud lesmethode DigiReady

Inhoud lesmethode DigiReady

Kies een niveau.

Selecteer hierboven een leerniveau om een overzicht te krijgen van de verschillende onderwerpen.

Staat jouw doelgroep er niet bij?
Dat kan, maar gelukkig zijn blijft DigiReady in ontwikkeling en willen we lessen Digitale Geletterdheid brengen naar nog meer leerlingen. Dus ben je bijvoorbeeld van het MBO, groep 3 tot en met 6, of sta je voor de klas van totaal andere doelgroep, en wil je ons helpen DigiReady aan te passen voor jou les? Neem dan contact met ons op!

Groep 7 & 8

De drie leerlijnen bestaan uit totaal 18 lessen (6 per leerlijn) en kunnen worden ingezet verspreid over groep 7 & 8. Hierdoor wordt het gemakkelijker om een plekje te vinden in het onderwijsprogramma. De leerlijnen zijn onafhankelijk van elkaar. Dus het maakt niet uit of leerlingen ICT-Basisvaardigheden doen in groep 7, en Mediawijsheid en Computational Thinking in groep 8. Of juist andersom.

Elk onderwerp bedraagt zo'n 2 studielast uur, met dus een totaal van 18 uur. Maar jij als docent hebt de controle. Jij kan kiezen hoeveel aandacht gaat naar iedere doorlopende missie

Qua niveau zijn wij ervan overtuigd dat de leerkracht zijn leerlingen het beste kent. Om deze reden wordt voor groep 7/8 de mogelijkheid geboden om de leerkracht zelf het niveau van de leerlingen te laten instellen. Zo kan iedere leerling zelfstandig aan de slag op zijn eigen niveau.

VMBO-B & VMBO-K

De drie leerlijnen bestaan uit totaal 18 lessen (6 per leerlijn) en kunnen projectmatig worden gegeven of aan een specifiek vak worden toegevoegd. Hierdoor wordt het gemakkelijker om een plekje te vinden in het onderwijsprogramma. De leerlijnen zijn onafhankelijk van elkaar. Dus het maakt niet uit of leerlingen eerst ICT-Basisvaardigheden doen of een andere leerlijn. Ook is het mogelijk om eerst te starten met een bepaalde leerlijn die prioriteit heeft.

Elk onderwerp bedraagt zo'n 2 studielast uur, met dus een totaal van 18 uur. Maar jij als docent hebt de controle. Jij kan kiezen hoeveel aandacht gaat naar iedere doorlopende missie.

Om het juiste niveau te bepalen voor VMBO B/K leerlingen en de manier van lesgeven toe te passen die voor hen het meest effectief is, zijn we in gesprek gegaan met docenten die lesgeven op het VMBO. Er zijn enkele specifieke aanpassingen gedaan in het systeem voor dit niveau. Zo zijn er bij het VMBO B/K en VMBO G/T minder antwoordmogelijkheden per vraag dan bij HAVO en VWO. Ook zijn de vragen meer visueel gemaakt. Zo staan er bij sommige vragen plaatjes als antwoord in plaats van geschreven woorden, zodat het voor de leerlingen makkelijker is.

VMBO-G & VMBO-T

De drie leerlijnen bestaan uit totaal 18 lessen (6 per leerlijn) en kunnen projectmatig worden gegeven of aan een specifiek vak worden toegevoegd. Hierdoor wordt het gemakkelijker om een plekje te vinden in het onderwijsprogramma. De leerlijnen zijn onafhankelijk van elkaar. Dus het maakt niet uit of leerlingen eerst ICT-Basisvaardigheden doen of een andere leerlijn. Ook is het mogelijk om eerst te starten met een bepaalde leerlijn die prioriteit heeft.

Elk onderwerp bedraagt zo'n 2 studielast uur, met dus een totaal van 18 uur. Maar jij als docent hebt de controle. Jij kan kiezen hoeveel aandacht gaat naar iedere doorlopende missie.

Voor het VMBO G/T hebben zijn de vragen ook wat vereenvoudigd en minder antwoordmogelijkheden beschikbaar. Echter wordt er wel van VMBO G/T dat ze wat meer tekstuele informatie kunnen verwerken dan VMBO G/T. Het aantal visuele vragen is dus minder dan bij VMBO G/T.

Het grootste verschil tussen VMBO B/K en VMBO G/T is dat er bij de leerlingen van VMBO B/K minder voorkennis wordt verwacht vanuit andere vakken, omdat vakken als Nask en Wiskunde niet overal verplicht zijn voor de leerlingen.

HAVO

De drie leerlijnen bestaan uit totaal 18 lessen (6 per leerlijn) en kunnen projectmatig worden gegeven of aan een specifiek vak worden toegevoegd. Hierdoor wordt het gemakkelijker om een plekje te vinden in het onderwijsprogramma. De leerlijnen zijn onafhankelijk van elkaar. Dus het maakt niet uit of leerlingen eerst ICT-Basisvaardigheden doen of een andere leerlijn. Ook is het mogelijk om eerst te starten met een bepaalde leerlijn die prioriteit heeft.

Elk onderwerp bedraagt zo'n 2 studielast uur, met dus een totaal van 18 uur. Maar jij als docent hebt de controle. Jij kan kiezen hoeveel aandacht gaat naar iedere doorlopende missie.

HAVO vormt voor de basis voor het online leerplatform van DigiReady. Alle vragen zijn in eerste instantie op HAVO niveau geschreven en daarna moeilijker of makkelijker gemaakt voor het VMBO en VWO, zodat iedere leerling de uitdaging krijgt die hij of zij nodig heeft.

VWO

De drie leerlijnen bestaan uit totaal 18 lessen (6 per leerlijn) en kunnen projectmatig worden gegeven of aan een specifiek vak worden toegevoegd. Hierdoor wordt het gemakkelijker om een plekje te vinden in het onderwijsprogramma. De leerlijnen zijn onafhankelijk van elkaar. Dus het maakt niet uit of leerlingen eerst ICT-Basisvaardigheden doen of een andere leerlijn. Ook is het mogelijk om eerst te starten met een bepaalde leerlijn die prioriteit heeft.

Elk onderwerp bedraagt zo'n 2 studielast uur, met dus een totaal van 18 uur. Maar jij als docent hebt de controle. Jij kan kiezen hoeveel aandacht gaat naar iedere doorlopende missie.

Voor het VWO is het natuurlijk van belang dat zij net wat meer uitdaging krijgen. Daarom krijgen ze op het VWO geen extra hints over het aantal goede antwoordmogelijkheden en bieden we ook meer antwoorden aan waaruit ze moeten kiezen.

De woordkeuze is wat ingewikkelder, zodat ze moeten gaan nadenken over bepaalde begrippen en worden ze gestimuleerd om zelf op onderzoek uit te gaan.

Leerjaar 1

Dezelfde onderwerpen voor:
VMBO-B & K / VMBO-G & T / HAVO / VWO

ICT-Basisvaardigheden

ICT-basisvaardigheden lessen
1. Inleiding in ICT-basisvaardigheden
2. Apps, hardware & services
3. Presentatie & visualisatie
4. Hardware
5. Tekstverwerken
6. Doorlopende missie presenteren

Mediawijsheid

Mediawijsheid lessen
1. Inleiding in mediawijsheid
2. Privacy & social media
3. Online samenwerken
4. Zoeken & vinden
5. Nepnieuws
6. Doorlopende missie presenteren

Computational Thinking

Computational Thinking lessen
1. Inleiding in computational thinking
2. Objecten & functies
3. Algoritmes
4. Eigenschappen
5. Interaction design
6. Doorlopende missie presenteren

Informatievaardigheden

Deze vaardigheden zijn verweven in bovenstaande drie leerlijnen.
Klik hier voor meer informatie »

Leerjaar 2

Dezelfde onderwerpen voor:
VMBO-B & K / VMBO-G & T / HAVO / VWO

ICT-basisvaardigheden lessen
1. Spreadsheets maken
2. Wachtwoorden en 2-factor authentication
3. E-mail en communicatievormen
4. Virussen & hacking I
5. Computernetwerken (IoT)
6. Doorlopende missie presenteren
Mediawijsheid lessen
1. Digitale marketing I
2. Digitale economie
3. Online veiligheid I
4. Vormen van digitale communicatie
5. Invloed van technologie op de samenleving
6. Doorlopende missie presenteren
Computational Thinking lessen
1. Logica I
2. Logica II
3. Object georienteerd programmeren
4. Variabelen
5. AI & machine learning
6. Doorlopende missie presenteren

Informatievaardigheden

Deze vaardigheden zijn verweven in bovenstaande drie leerlijnen.
Klik hier voor meer informatie »

Leerjaar 3

Dezelfde onderwerpen voor:
HAVO / VWO

ICT-basisvaardigheden lessen
1. Data opslaan
2. Digitale agenda & plannen
3. Virussen & hacking II
4. Spreadsheets II
. Big data
6. Doorlopende missie presenteren
Mediawijsheid lessen
1. Digitale identiteit
2. Online veiligheid II
3. Overheid en technologie
4. Digitale burger
5. Digitale marketing II
6. Doorlopende missie presenteren
Computational Thinking lessen
1. Simulatie & modellering
2. Programmeertalen
3. Python I
4. Python II
5. Databases
6. Doorlopende missie presenteren

Informatievaardigheden

Deze vaardigheden zijn verweven in bovenstaande drie leerlijnen.
Klik hier voor meer informatie »

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik me als docent voorbereiden voor de lessen?

Als docent wil je natuurlijk niet dat het gebruik van DigiReady op school veel extra tijd kost aan voorbereiding. Dat is iets wat wij ook niet willen en daar ook rekening mee hebben gehouden. Bij iedere les zit een lesbrief met een uitleg over het onderwerp, de opdrachten en de doorlopende missie. Hiermee kun je gemakkelijk zelf de lessen voorbereiden en kost het niet veel extra tijd aan voorbereiding.


Klik hier voor meer informatie over de lesopbouw en de lesbrieven »

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Zijn de lessen naast klasikaal ook digitaal te geven?

Ja, dit is zeker mogelijk! Een DigiReady les begint met een presentatie door de docent.Tijdens die presentatie draagt de docent inhoudelijke kennis over, gevolgd door uitleg over de online vragen en opdrachten die de leerlingen moeten maken. De docent presenteert de lesstof met behulp van volledig geprepareerde slides, die in Powerpoint- en Google-formaat beschikbaar zijn. Deze presentatie is echter makkelijk te geven via bijvoorbeeld Microsoft Teams of Zoom.

Klik hier voor meer informatie »

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Hoeveel kost DigiReady?

Om DigiReady te kunnen gebruiken betaalt de school een bedrag per leerling per jaar. De prijs is afhankelijk van
(1) hoeveel leerlijnen je afneemt (ICT-Basisvaardigheden, Mediawijsheid, en Computational Thinking),
(2) aan het aantal leerlingen dat DigiReady gaat gebruiken,
en als laatste hangt de prijs ook af van (3) het aantal jaar waarvan je gebruik wilt maken van de lesmethode.

Op onze prijzenpagina vind je een handige rekenhulp.

We brengen geen extra kosten in rekening voor docentenaccounts. Docenten moeten zo goed mogelijk de leerlingen kunnen helpen, daarom verbinden wij hier geen extra kosten aan.

Mogelijk worden er minimale aansluit- en/ of administratiekosten in rekening gebracht.

Is jouw instelling geen school, of heb je het idee dat deze prijsbepaling niet bij jou past, bijvoorbeeld als je de methode 1 dag als workshop wilt inzetten? Neem dan contact op voor een oplossing op maat! Dit kan via [email protected].

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Wat wordt bedoeld met doorlopende missie?

Iedere leerlijn kent een doorlopende missie. Deze doorlopende missie is een eindopdracht waar de kinderen gedurende de leerlijn steeds weer aan gaan werken. Hierbij wordt de verworven kennis direct in de praktijk toegepast. Hieronder worden de doorlopende missies nog wat verder uitgelegd.

Mediawijsheid

Blog

In groepsverband wordt een blog opgezet. De leerlingen stellen het cookiebeleid op en tonen dat op het blog. Ze uploaden bestanden, delen die met elkaar en leveren feedback. Ook zoeken ze afbeeldingen voor hun blogpost, checken op copyright en vermelden de bron. Ze schrijven een overtuigend nepnieuws-bericht en publiceren dat op het blog.

blog

ICT-Basisvaardigheden

Reclamefilm

Leerlingen bedenken samen een app. Ze leggen uit wat de app moet doen en voor wie die is bedoeld. Met wireframes geven ze de app vorm. Ze maken graphics voor een promotievideo, waar ze de geschikte apparatuur voor moeten kiezen. Ook maken ze een fraaie brochure in Word. Video en brochure worden uiteindelijk klassikaal gepresenteerd.

reclame video

Computational Thinking

Escape room

Leerlingen maken samen een mini escape room. Ze bedenken een thema met bijbehorende puzzels, die allemaal specifieke eigenschappen hebben. Ook kiezen ze de benodigdheden om de escape room te bouwen. Ze schrijven de stappen uit die leiden tot de oplossing en ontwerpen de flow van de escape room. Uiteindelijk worden de escape rooms uitgewisseld en moeten hun klasgenoten proberen het geheim te ontsluiten.

escape room

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Bekijk alle veelgestelde vragen »