Lesmethode Leerdoelen
DigiReady biedt een lesmethode die direct aansluit op de (concept) leerdoelen voor digitale geletterdheid van SLO. Bij elke opdracht staat duidelijk vermeld welke leerdoelen aan bod komen. Zo houd je als docent overzicht en kun je gericht inspelen op de ontwikkeling van je leerlingen.
Domein | Leerdoel | Omschrijving | |
1 | Praktische kennis & vaardigheden | Digitale systemen | Leerlingen leren digitale systemen functioneel in te zetten, software te gebruiken en bestanden te beheren. |
2 | Praktische kennis & vaardigheden | Digitale media en informatie | Leerlingen leren hoe zij media en informatie kunnen zoeken, verwerken en kritisch beoordelen. |
3 | Praktische kennis & vaardigheden | Veiligheid en privacy | Leerlingen leren over digitale veiligheid, hoe zij data kunnen beschermen en privacyrisico’s herkennen. |
4 | Praktische kennis & vaardigheden | Data | Leerlingen leren hoe data worden verzameld, geanalyseerd en gepresenteerd. |
5 | Praktische kennis & vaardigheden | Artificiële intelligentie (AI) | Leerlingen maken kennis met AI en leren hoe het wordt toegepast bij data-analyse en besluitvorming. |
6 | Ontwerpen en maken | Creëren met digitale technologie | Leerlingen leren digitale tools te gebruiken voor creatief ontwerp en productie van digitale producten. |
7 | Ontwerpen en maken | Programmeren | Leerlingen leren de basisprincipes van programmeren en passen deze toe in verschillende projecten. |
8 | Wisselwerking tussen technologie, media en samenleving | Digitale technologie, jezelf en de ander | Leerlingen leren reflecteren op de invloed van digitale technologie op hun persoonlijke leven en relaties. |
9 | Wisselwerking tussen technologie, media en samenleving | Digitale technologie, samenleving en de wereld | Leerlingen leren hoe digitale technologie de samenleving beïnvloedt en hoe zij hierop invloed kunnen uitoefenen. |
Digitale systemen
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen leren digitale systemen functioneel in te zetten, software te gebruiken en bestanden te beheren.
Digitale media en informatie
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen leren hoe zij media en informatie kunnen zoeken, verwerken en kritisch beoordelen.
Veiligheid en privacy
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen leren over digitale veiligheid, hoe zij data kunnen beschermen en privacyrisico’s herkennen.
Data
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen leren hoe data worden verzameld, geanalyseerd en gepresenteerd.
Artificiële intelligentie (AI)
Praktische kennis & vaardigheden
Leerlingen maken kennis met AI en leren hoe het wordt toegepast bij data-analyse en besluitvorming.
Creëren met digitale technologie
Ontwerpen en maken
Leerlingen leren digitale tools te gebruiken voor creatief ontwerp en productie van digitale producten.
Programmeren
Ontwerpen en maken
Leerlingen leren de basisprincipes van programmeren en passen deze toe in verschillende projecten.
Digitale technologie, jezelf en de ander
Wisselwerking tussen technologie, media en samenleving
Leerlingen leren reflecteren op de invloed van digitale technologie op hun persoonlijke leven en relaties.
Digitale technologie, samenleving en de wereld
Wisselwerking tussen technologie, media en samenleving
Leerlingen leren hoe digitale technologie de samenleving beïnvloedt en hoe zij hierop invloed kunnen uitoefenen.
In de lesomgeving wordt per opdracht aangegeven welke leerdoelen centraal staan. Links zie je een voorbeeldles waarin leerlingen kennismaken met de basis van PowerPoint (Office 365) of Google Slides. Door deze transparantie weet je precies welke vaardigheden leerlingen ontwikkelen en hoe dit aansluit bij de landelijke richtlijnen.
Wil je zelf ervaren hoe DigiReady aansluit op de leerdoelen van SLO? Vraag een proefaccount aan en probeer het gratis uit.
Direct proberenIn 2024 heeft SLO nieuwe concept leerdoelen voor digitale geletterdheid gepresenteerd. Deze leerdoelen vormen de basis voor hoe scholen digitale vaardigheden integreren in het onderwijs.
DigiReady volgt deze ontwikkelingen nauwgezet en neemt actief deel aan overlegmomenten rondom de definitieve vaststelling van deze leerdoelen. Onze lessen sluiten momenteel goed aan op de conceptversie en worden, waar nodig, bijgesteld zodra de definitieve doelen bekend zijn.
Dit betekent dat je met DigiReady kunt vertrouwen op lesmateriaal dat altijd in lijn is met de actuele richtlijnen. We begrijpen hoe belangrijk het is om les te geven met materiaal dat goed aansluit bij de vereisten van het Ministerie van OCW en de behoeften van leerlingen.
Sterke fundamenten
DigiReady is ontworpen met een solide basis, geïnspireerd door erkende modellen en methoden voor effectief leren.
Meer over de fundamenten »Formatief evalueren
Hoe DigiReady leerlingen motiveert en begeleidt door middel van heldere leerdoelen en directe feedback.
Meer over formatief leren »De lesmethode van DigiReady
Hoe DigiReady leerlingen motiveert en begeleidt door middel van heldere leerdoelen en directe feedback.
Meer over de lesmethode »Implementatie van DigiReady
Hoe implementeer je DigiReady op jouw school? Wij helpen je graag op weg!
Meer over de implementatie »Wil je meer weten over hoe DigiReady aansluit op de leerdoelen van SLO? Plan een gesprek met een van onze adviseurs.
Plan een gesprek