Aan de slag? Vraag een demo aan »

Lesmethode Lesopbouw

Opbouw van de DigiReady-lessen

Docenten spelen een cruciale rol in het overdragen van kennis, ook binnen het nieuwe leergebied digitale geletterdheid. DigiReady ondersteunt dit door te zorgen voor een duidelijke lesstructuur, effectieve voorbereiding en een intuïtief leerlingvolgsysteem. Zo blijft de regie altijd in handen van de docent, terwijl leerlingen optimaal worden begeleid in hun ontwikkeling.


Zo ziet een DigiReady-les er meestal* uit

* Elke les met DigiReady volgt een heldere structuur, maar biedt tegelijkertijd de flexibiliteit om aan te sluiten bij de behoeften van de klas en de voorkeuren van de docent. De opbouw is een richtlijn die ruimte laat voor maatwerk, zodat elke les optimaal aansluit bij de leerlingen.

1

Lesvoorbereiding in no-time

Elke les wordt ondersteund door een uitgebreide lesbrief in het docentenportaal. De lesbrief bevat een duidelijke opbouw, leerdoelen, benodigde materialen en kant-en-klare presentatieslides. De slides zijn beschikbaar in PowerPoint en Google-formaat en kunnen eenvoudig worden aangepast aan de behoeften van de klas.

Lesvoorbereiding
2

Start de les met een presentatie

Elke les begint met een klassikale presentatie waarin de kern van de lesstof wordt behandeld en de opdrachten stap voor stap worden toegelicht. Tijdens deze presentatie is er ruimte voor vragen en discussie, zodat leerlingen goed voorbereid aan de slag kunnen. De presentaties zijn vooraf uitgewerkt, waardoor de focus ligt op de uitleg en interactie in de klas.

Presentatie geven
3

Zelfstandig en groepswerk

Na de klassikale presentatie gaan leerlingen zelfstandig aan de slag met de opdrachten in de online leeromgeving. Hun voortgang is in real-time te volgen via het docentenportaal, waardoor direct kan worden bijgestuurd waar nodig. In de tweede helft van de les staat samenwerking centraal. Leerlingen werken in groepen aan opdrachten waarin ze de opgedane kennis toepassen in de praktijk.

Leerlingen werken
4

Evaluatie en reflectie

Aan het einde van de les is er ruimte voor gezamenlijke evaluatie. De opdrachten worden klassikaal besproken, waarbij de resultaten direct zichtbaar zijn in het docentenportaal. Dit biedt inzicht in de voortgang en helpt om gerichte aandacht te geven aan onderwerpen die extra uitleg of herhaling nodig hebben in de volgende les.

Voortgang bijhouden

Meer weten over de lesmethode van DigiReady? Plan een persoonlijke demo en ontdek hoe DigiReady docenten ondersteunt bij het geven van lessen digitale geletterdheid.

Demo inplannen

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik me als docent voorbereiden voor de lessen?

Als docent wil je natuurlijk niet dat het gebruik van DigiReady op school veel extra tijd kost aan voorbereiding. Dat is iets wat wij ook niet willen en daar ook rekening mee hebben gehouden. Bij iedere les zit een lesbrief met een uitleg over het onderwerp, de opdrachten en de doorlopende missie. Hiermee kun je gemakkelijk zelf de lessen voorbereiden en kost het niet veel extra tijd aan voorbereiding.


Klik hier voor meer informatie over de lesopbouw en de lesbrieven »

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Hoe kan ik me als docent voorbereiden voor de lessen?

Als docent wil je natuurlijk niet dat het gebruik van DigiReady op school veel extra tijd kost aan voorbereiding. Dat is iets wat wij ook niet willen en daar ook rekening mee hebben gehouden. Bij iedere les zit een lesbrief met een uitleg over het onderwerp, de opdrachten en de doorlopende missie. Hiermee kun je gemakkelijk zelf de lessen voorbereiden en kost het niet veel extra tijd aan voorbereiding.


Klik hier voor meer informatie over de lesopbouw en de lesbrieven »

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Wat wordt er per leerlijn per les behandeld?

Om het geheel overzichtelijk te houden, is er een inhoudsmatrix gemaakt die aangeeft wat er precies per leerlijn per hoofdstuk wordt behandeld. Hieronder kun je terugvinden welke onderwerpen er bijvoorbeeld in het eerste leerjaar digitale geletterdheid van DigiReady worden behandeld.

Leerjaar 1

Dezelfde onderwerpen voor:
VMBO-B & K / VMBO-G & T / HAVO / VWO

ICT-Basisvaardigheden

ICT-basisvaardigheden lessen
1. Inleiding in ICT-basisvaardigheden
2. Apps, hardware & services
3. Presentatie & visualisatie
4. Hardware
5. Tekstverwerken
6. Doorlopende missie presenteren

Mediawijsheid

Mediawijsheid lessen
1. Inleiding in mediawijsheid
2. Privacy & social media
3. Online samenwerken
4. Zoeken & vinden
5. Nepnieuws
6. Doorlopende missie presenteren

Computational Thinking

Computational Thinking lessen
1. Inleiding in computational thinking
2. Objecten & functies
3. Algoritmes
4. Eigenschappen
5. Interaction design
6. Doorlopende missie presenteren

Informatievaardigheden

Deze vaardigheden zijn verweven in bovenstaande drie leerlijnen.
Klik hier voor meer informatie »

Mocht je meer inzicht willen hebben in de onderwerpen voor het tweede en derde leerjaar. Kun je deze hier terugvinden. De exacte inhoud van het tweede en derde leerjaar is nog even onder voorbehoud, omdat er momenteel nog hard wordt gewerkt aan de input van de lesvakken.

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Wat wordt bedoeld met doorlopende missie?

Iedere leerlijn kent een doorlopende missie. Deze doorlopende missie is een eindopdracht waar de kinderen gedurende de leerlijn steeds weer aan gaan werken. Hierbij wordt de verworven kennis direct in de praktijk toegepast. Hieronder worden de doorlopende missies nog wat verder uitgelegd.

Mediawijsheid

Blog

In groepsverband wordt een blog opgezet. De leerlingen stellen het cookiebeleid op en tonen dat op het blog. Ze uploaden bestanden, delen die met elkaar en leveren feedback. Ook zoeken ze afbeeldingen voor hun blogpost, checken op copyright en vermelden de bron. Ze schrijven een overtuigend nepnieuws-bericht en publiceren dat op het blog.

blog

ICT-Basisvaardigheden

Reclamefilm

Leerlingen bedenken samen een app. Ze leggen uit wat de app moet doen en voor wie die is bedoeld. Met wireframes geven ze de app vorm. Ze maken graphics voor een promotievideo, waar ze de geschikte apparatuur voor moeten kiezen. Ook maken ze een fraaie brochure in Word. Video en brochure worden uiteindelijk klassikaal gepresenteerd.

reclame video

Computational Thinking

Escape room

Leerlingen maken samen een mini escape room. Ze bedenken een thema met bijbehorende puzzels, die allemaal specifieke eigenschappen hebben. Ook kiezen ze de benodigdheden om de escape room te bouwen. Ze schrijven de stappen uit die leiden tot de oplossing en ontwerpen de flow van de escape room. Uiteindelijk worden de escape rooms uitgewisseld en moeten hun klasgenoten proberen het geheim te ontsluiten.

escape room

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Bekijk alle veelgestelde vragen »