Digitale geletterdheid Mediawijsheid
Door de komst van het internet zijn mensen steeds meer verbonden met elkaar en is er een zee van informatie beschikbaar. Met deze nieuwe technologie, komen ook nieuwe verantwoordelijkheden: hoe houd ik mijn data veilig? Hoe onderscheid ik nepnieuws van echt nieuws? De Mediawijsheid leerlijn legt uit wat mediawijsheid is, gaat in op het digitale burgerschap en laat zien hoe je verantwoord kan omgaan met social media en online informatie.
Mediawijsheid gaat over het bewust, kritisch en actief omgaan met media. Het gaat verder dan alleen technische vaardigheden: het gaat ook over begrijpen hoe media werken, hoe ze invloed hebben op ons denken en handelen, en hoe we zelf media kunnen inzetten om onze doelen te bereiken.
In een wereld waar informatie en communicatie steeds digitaler worden, is mediawijsheid een essentiële vaardigheid. Leerlingen moeten leren hoe ze betrouwbare informatie kunnen vinden, hoe ze zich online veilig kunnen bewegen, en hoe ze verantwoord kunnen communiceren via verschillende media.
De leerlijn mediawijsheid behandelt deze thema's op een praktische manier. Van het herkennen van nepnieuws tot het veilig gebruiken van social media, en van online samenwerken tot het begrijpen van digitale marketing. Alles komt aan bod in een logische opbouw die aansluit bij de belevingswereld van leerlingen.
De SLO heeft in 2024 conceptkerndoelen opgesteld voor digitale geletterdheid in het PO en onderbouw VO. Daarin staan praktische ICT-vaardigheden, mediawijsheid en thema's als AI en veiligheid centraal. DigiReady sluit hier inhoudelijk op aan. Lees hier meer over de kerndoelen.
Hoe kun je social media verantwoord gebruiken? Wie kun je vertrouwen? Welke persoonlijke gegevens kun je beter afschermen?
Waar kun je je online bestanden veilig bewaren? Hoe kun je bestanden samen bewerken?
Hoe zoek je online naar informatie? Welke bronnen zijn betrouwbaar? Mag je alle gevonden foto's en teksten zomaar gebruiken?
Deze leerlijn helpt leerlingen om bewuster, kritischer en vaardiger met digitale media om te gaan. In het eerste jaar ligt de nadruk op kennismaking en oriëntatie, bijvoorbeeld rond sociale media en nepnieuws. In het tweede jaar wordt dit verdiept met maatschappelijke thema's zoals AI, online privacy en digitale economie.
Leerlingen maken kennis met de rol van digitale media in hun dagelijks leven. Ze oefenen met online zoeken, bespreken de invloed van sociale media en leren hoe je samenwerkt in een digitale omgeving. De doorlopende missie sluit hierop aan.
In het tweede leerjaar verbreden leerlingen hun blik naar de maatschappelijke impact van digitale technologie. Ze onderzoeken thema's als digitale marketing, privacywetgeving en de rol van AI, met oog voor ethiek, economie en beleid.
Gedurende de hele leerlijn wordt een onderzoekscyclus doorlopen. Tijdens de missie in mediawijsheid gaan leerlingen een eigen blog schrijven, met o.a. nepnieuws voorbeelden. Ze mogen zelf het onderwerp van de blog bepalen, en de manier waarop ze de blog gaan schrijven. Er wordt voldoende begeleiding geboden. Zo worden er voorbeelden genoemd van blog onderwerpen en platformen waarop je een blog kunt maken.
Start: blog onderwerp kiezen en onderzoeksvraag opstellen
Elke les: verder werken aan de blog met nieuwe inzichten
Laatste les: blog publiceren en reflecteren
Ben je benieuwd naar de lesmethode van DigiReady? Probeer het dan nu zelf uit met een gratis proefles!
Probeer de lesmethode gratis uitOntdek hoe DigiReady kan helpen om leerlingen digitaal vaardig te maken.
Plan een demo