Aan de slag? Vraag een demo aan »

Digitale geletterdheid Mediawijsheid Nepnieuws

Les 5: Nepnieuws

Hoe herken je fake nieuws? Mediawijsheid les #5

Leerlingen krijgen eerst klassikaal uitleg over nepnieuws en andere soorten artikelen die voorkomen in de media. Eerst wordt deze kennis getoetst en hierna gaan ze ermee aan de slag. Ze gaan zelf op zoek naar nepnieuws en in de doorlopende missie schrijven ze zelf nepnieuws.

M ICT-Basisvaardigheden les 5
Context

Desinformatie en nepnieuws. Op social media wordt dit soort informatie razendsnel verspreid. Hoe zorg je ervoor dat je niet overtuigd wordt door informatie die helemaal niet waar is? In deze les leren we de leerlingen dan ook wat nepnieuws is, welke invloed nepnieuws kan hebben en natuurlijk hoe je het kunt herkennen.

Opdrachten
  1. Soms fake, soms feit: Leerlingen beginnen weer met het beantwoorden van een aantal vragen, dit keer rondom nepnieuws. Hier worden vragen gesteld rondom het zender-boodschap-ontvanger model en de manier om nepnieuws te creëren en verspreiden.
  2. De zoektocht naar nepnieuws: In dit level gaan leerlingen zelf op zoek naar nepnieuws. Dit kan even lastig zijn, want waar kun je het beste beginnen? Zodra je begint te Googlen naar voorbeelden kom je er zo een hoop tegen. Als docent kun je de leerlingen helpen met zoeken door ze een aantal zoektermen te geven (het leukste is om een actueel voorbeeld te pakken). Het doel van deze opdracht is dat de leerlingen fake nieuws gaan beoordelen. Hoe kun je aan een artikel zien dat iets nepnieuws is?
  3. Echt niet nep: Een goede manier om de tactieken van nepnieuws te herkennen is door er interactief mee om te gaan. Stel nou dat je een nepnieuwsartikel zou moeten verbeteren? Precies dat gaan de leerlingen in dit level doen. Ze gaan herkennen wat er mis is met het artikel en het verbeteren naar een feitelijk bericht.
  4. Verspreid het nieuws: Tijd om aan de blog te werken. De leerlingen gaan nu zelf allemaal een nepnieuws artikel schrijven en hiervoor mogen ze alles uit de kast trekken. Adviseer de leerlingen over hoe ze het bericht goed kunnen vermommen, want goed nepnieuws moet ook geloofwaardig zijn.

Benieuwd naar deze les in de praktijk?

Bekijk de les in de digitale rondleiding