Aan de slag? Vraag een demo aan »

Digitale geletterdheid Mediawijsheid Privacy & Social Media

Les 2: Privacy & Social Media

Hoe ben je veilig online? Mediawijsheid les #2

In het begin van de les wordt de stof klassikaal behandeld. Probeer dit op een interactieve manier te doen, het is goed om met de leerlingen de discussie aan te gaan over social media en privacy. Als leerlingen eenmaal in de online omgeving aan de slag gaan, dan herhalen ze deze stof eerst door middel van een quiz. Daarna gaan ze de kennis toepassen door de AVG-regels en hun eigen privacy instellingen door te nemen op een social media platform naar keuze. Als laatste onderdeel van deze les gaan de leerlingen in groepen werken aan een poster. Hier gaan ze verwoorden wat je beter wel en niet online kunt posten. Zorg dat je voor dit onderdeel genoeg tijd hebt in de les. Geef leerlingen bijvoorbeeld 15 minuten voorbereidingstijd en 10 minuten om te presenteren. De laatste opdracht borduurt voort op de doorlopende missie. Deze kunnen de leerlingen als huiswerk maken.

Voorbeeldvraag over AVG wet uit leerlijn mediawijsheid van DigiReady lesmethode digitale geletterdheid
Context

Tijdens deze les maken leerlingen kennis met privacy en social media. Dit onderwerp is tegenwoordig steeds belangrijker, zeker nu er door bedrijven geld wordt verdiend aan data van consumenten. Hoe bescherm je je online data en wat is die AVG nou precies?

Opdrachten
  1. Het recht om te delen: In dit beantwoord level wordt de kennis van de leerlingen getoetst over privacy op sociale media. Op deze manier herhalen we de kennis die de docent zojuist heeft verteld aan de klas. Specifiek gaan we in op wat cookies zijn en op een versimpeld niveau hoe deze werken. Daarnaast wordt gevraagd waarom en door wie je data wordt verzameld. Welke rechten je hebt m.b.t. dataverzameling. En als laatste laten we de leerling nadenken over wat hij/zij beter wel en niet openbaar kan plaatsen.
  2. Delen of niet delen?: Tijdens de les hebben leerlingen geleerd dat zij rechten hebben met betrekking tot hun data. Nu gaan de leerlingen zelf op onderzoek uit hoe dit in de praktijk werkt. Op hun favoriete social media websites gaan ze hun privacy instellingen controleren. Ze moeten uitzoeken hoe ze gegevens kunnen laten verwijderen, maar ook hoe ze inzicht krijgen in hun gegevens. Ook reflecteren leerlingen over hun keuzes. Met deze opdracht verhogen we de bewustwording van de hoeveelheid data van de leerling, en verlagen we de drempel tot actie.
  3. Delen en horen: In dit level gaan de leerlingen samen discussiëren over wat je allemaal wel en niet kan delen op sociale media. Uiteindelijk zetten leerlingen voorbeelden van wat je wel of niet kan delen op een poster van A3 formaat. Digitaal mag natuurlijk ook! Mocht de tijd het toelaten, dan is het leuk om een aantal groepen te laten presenteren. De groepsgrootte mag door jou zelf worden bepaald, wij raden 3-4 leerlingen aan. De leerlingen geven in de DigiReady omgeving aan met wie ze samenwerken en daar uploaden ze ook een foto van de poster.
  4. Cookies delen: In dit level gaan de leerlingen weer aan de slag met de doorlopende missie. In de vorige les hebben ze al een blog-idee bedacht in een groep. In deze les gaan ze aan de privacy-aspecten van hun blog denken. Ze moeten beslissen welke data ze van de bezoekers van de blog willen verzamelen en beargumenteren waarom. Door zelf deze content te creëren worden leerlingen er meer bewust van dat mensen achter de websites die zij zelf bezoeken voor dezelfde keuzes stonden.

Benieuwd naar deze les in de praktijk?

Naar de digitale rondleiding