Lesmethode Voordelen van DigiReady
De lesmethode van DigiReady is gebaseerd op de principes van gamification. Door het toepassen van gamedenken, game-technieken en spelelementen worden leerlingen meer gemotiveerd. Tevens leidt dit ook tot betere studieresultaten.
Het online leerplatform voor digitale geletterdheid van DigiReady biedt diverse voordelen. Hieronder hebben we deze op een rijtje gezet:
Benieuwd geworden naar het DigiReady platform?
Neem hieronder een kijkje in het DigiReady platform of ga naar de digitale rondleiding!
Duizenden leerlingen maken al gebruik van de unieke lesmethode van DigiReady. Ervaar zelf hoe DigiReady jouw school vooruit kan helpen.
Naar de digitale rondleidingDigiReady is een online leerplatform met een lesmethode in Digitale Geletterdheid. DigiReady biedt drie leerlijnen aan voor het PO en VO: ICT-Basisvaardigheden, Mediawijsheid en Computational Thinking. Dit doen we op verschillende niveaus: voor basisscholen, maar ook de MAVO, HAVO en VWO. In alle leerlijnen komt het onderwerp Informatievaardigheden voor. Zo worden alle belangrijke onderdelen van het (nog niet verplichte) curriculum digitale geletterdheid behandeld.
Het online leerplatform van DigiReady is geschikt voor zowel het PO als het VO. Door de mogelijkheid om het online leerplatform van DigiReady aan te passen naar het niveau naar keuze, is het ook mogelijk om de lessen aan te passen naar het niveau van groep 7 & 8. Ook voor het voortgezet onderwijs is het onderverdeeld op MAVO, HAVO en VWO niveau.Door afwisseling in vragen, taalgebruik, opdrachten en nog veel meer is het voor ieder niveau toegankelijk.
Tevens wordt er hard gewerkt om het platform aan te passen voor het speciaal onderwijs. Denk hierbij aan duidelijkere uitleg, minder grafische afleiding en minder antwoordmogelijkheden. Hierdoor wordt het voor alle scholen mogelijk gemaakt om de leerlingen digitaal vaardig te maken, onafhankelijk van leeftijd en niveau.
Het leergebied digitale geletterdheid is een klein onderdeel van de 21e eeuwse vaardigheden waarover jongeren moeten beschikken. Digitale geletterdheid is opgesplitst in vier leerlijnen die aansluiten op de digitale geletterdheid curriculum eisen, zoals die door SLO en curriculum.nu zijn vastgesteld: Mediawijsheid, ICT-Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden.
Digitale geletterdheid is nu belangrijker dan ooit tevoren. De generatie van nu groeit op in een digitale samenleving waarin digitaal vaardig zijn nodig is om jezelf te kunnen ontwikkelen. Het is belangrijk dat deze generatie Z leert wat de gevaren en uitdagingen zijn van de digitale samenleving. Tevens biedt digitale geletterdheid jongeren de mogelijkheid om kritisch na te denken, problemen te definiëren en oplossingen te bedenken.
Daarnaast is ict de toekomst en zullen de banen van de toekomst steeds meer draaien om het beschikken over digitale vaardigheden. De vraag naar ICT professionals neemt niet alleen toe, maar iedere functie vereist straks ICT vaardigheden. Daarom is het zo belangrijk dat wij de generatie van nu goed voorbereiden voor later.
Ondanks dat er nog geen verplicht curriculum digitale geletterdheid is, wordt hier hard aan gewerkt. Diverse organisaties als Kennisnet, Curriculum.nu en SLO, maar ook het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zetten zich in om digitale geletterdheid verplicht te maken in het curriculum van nu.