DigiReady biedt middels het online leerplatform een unieke manier voor jongeren om lessen in digitale geletterdheid te krijgen. De lesmethode is gebaseerd op de principes van gamification. Gamification houdt in: het gebruik van spelprincipes en speeltechnieken in een ‘niet-spelcontext’ om zo het menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. DigiReady maakt leren leuk voor jongeren!
Uiteindelijk leidt deze manier ook tot betere studieresultaten. De lesprogramma’s van DigiReady in digitale geletterdheid gaan echter nog een stapje verder dan enkel gamification. Alle opdrachten worden gepresenteerd in de vorm van serious games, die qua inhoud en vorm aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. De opdrachten zijn een variatie van individuele opdrachten in de online leeromgeving en groepsopdrachten.
Inmiddels maken er in de praktijk al meer dan 1.000 leerlingen op diverse scholen gebruik van DigiReady. Het online leerplatform is in de beginfase uitgebreid getest in de praktijk. Diverse scholen hebben feedback gegeven, zodat deze direct verwerkt kon worden in de verdere ontwikkeling van het programma. Inmiddels is de gehele leerlijn voor drie jaar compleet!
Benieuwd hoe het DigiReady platform eruit ziet?
Neem hieronder een kijkje in het DigiReady platform of ga naar de digitale rondleiding!
Is DigiReady alleen geschikt voor het voortgezet onderwijs? Het antwoord is; nee! Door de mogelijkheid om het online leerplatform van DigiReady aan te passen naar het niveau naar keuze, is het ook mogelijk om de lessen aan te passen naar het niveau van groep 7 & 8. Tevens wordt er hard gewerkt om het platform aan te passen voor het speciaal onderwijs. Denk hierbij aan duidelijkere uitleg, minder grafische afleiding en minder antwoordmogelijkheden. Hierdoor wordt het voor alle scholen mogelijk gemaakt om de leerlingen digitaal vaardig te maken, onafhankelijk van leeftijd en niveau.
DigiReady is een online leerplatform met een lesmethode in Digitale Geletterdheid. DigiReady biedt drie leerlijnen aan voor het PO en VO: ICT-Basisvaardigheden, Mediawijsheid en Computational Thinking. Dit doen we op verschillende niveaus: voor basisscholen, maar ook de MAVO, HAVO en VWO. In alle leerlijnen komt het onderwerp Informatievaardigheden voor. Zo worden alle belangrijke onderdelen van het (nog niet verplichte) curriculum digitale geletterdheid behandeld.
Om met DigiReady aan de slag te kunnen heb je de volgende dingen nodig:
DigiReady biedt naast de unieke lesmethode ook een uitgebreid docentenportaal. Hier vind je onder andere digitale lesbrieven waarin staat hoe de les is opgebouwd, welke onderwerpen worden behandeld en wat de leerdoelen zijn. Daarnaast kun je in het docentenportaal slides vinden voor de klassikale presentatie. Op deze pagina vind je een uitgebreide omschrijving van hoe de DigiReady lessen zijn opgebouwd.
Het leergebied digitale geletterdheid is een klein onderdeel van de 21e eeuwse vaardigheden waarover jongeren moeten beschikken. Digitale geletterdheid is opgesplitst in vier leerlijnen die aansluiten op de digitale geletterdheid curriculum eisen, zoals die door SLO en curriculum.nu zijn vastgesteld: Mediawijsheid, ICT-Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden.
Digitale geletterdheid is nu belangrijker dan ooit tevoren. De generatie van nu groeit op in een digitale samenleving waarin digitaal vaardig zijn nodig is om jezelf te kunnen ontwikkelen. Het is belangrijk dat deze generatie Z leert wat de gevaren en uitdagingen zijn van de digitale samenleving. Tevens biedt digitale geletterdheid jongeren de mogelijkheid om kritisch na te denken, problemen te definiëren en oplossingen te bedenken.
Daarnaast is ict de toekomst en zullen de banen van de toekomst steeds meer draaien om het beschikken over digitale vaardigheden. De vraag naar ICT professionals neemt niet alleen toe, maar iedere functie vereist straks ICT vaardigheden. Daarom is het zo belangrijk dat wij de generatie van nu goed voorbereiden voor later.
Ondanks dat er nog geen verplicht curriculum digitale geletterdheid is, wordt hier hard aan gewerkt. Diverse organisaties als Kennisnet, Curriculum.nu en SLO, maar ook het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zetten zich in om digitale geletterdheid verplicht te maken in het curriculum van nu.